mandag 13. oktober 2014

Gjenbruk: Fra 90-tallsransel til chic oppbevaring

Hvem har vel ikke en gammel skinnransel fra det glade 90-tallet liggende bortgjemt i en krok på loftet, full av peace-merker (fra sist det var trendy) og overstrøkne guttenavn.
 
Min ble røsket ut av dvalen da foreldrene mine hadde storopprydning i huset i høst -
og under sterk tvil fikk den bli med meg hjem sammen med TOPP skoledagbøker, glansbilder og laaange brev med så flaut innhold at de selv 20 år senere ikke bare kan kastes i papirsøpla sånn helt uten videre...
 
Se hvordan du kan gi skinnranselen din nytt liv: 
 
 

Ca. 3 timer (med tørketid)

Skinnransel
Saks
Tang
Sjablong (lag selv i papp)
Maling
Skinn-rem
Tre-perler
 
 
 
 

1. Utgangspunktet - sliten 90-tallssekk
 
2. Fjern bæremeisen fra ranselen, klipp av lokket og sprett opp og fjern alle lommer
 
3. Fjern alle knapper og lukkemekanismer. Dette var den vanskeligste delen og jeg jeg måtte frem med både tang og saks for å få det til! De små hullene som ble etter å ha fjernet knapper malte jeg mønster over.
 
4. Når sekken er strippet, mal mønster med sjablong. Jeg lagde meg en enkel trekantsjablong i papp.
 
5. Træ en reim i toppen av posen (der det naturlig er hull til det). Jeg brukte strammemekanismen fra de gamle reimene i sekken. De nye reimene pyntet jeg med små treperler.


 
Fin oppbevaring til papirruller og plakater!

 


 
 
 Fikk du lyst til å finne frem den gamle ranselen?