søndag 2. november 2014

★ Link-up: November ★

 
Dette prosjektet er litt som Prøysens sang om Jense-mann som snekrer julegave til mor.
Det som startet med en ide om å fornye soveroms-kommoden, endte til slutt opp som knaggrekke :)
Sånn er det i grunn med flere av prosjektene mine og av og til er ideene bedre enn ferdighetene!
 

Har du lyst til å lage helt unike knagger til møblene dine?
Se her:
 
 

 

Ca. 2 timer
(med steketid)

 
Fimo-leire
Stempel
Skruer
Kniv
Maling
Pensel
 
 

1. Forme leiren med fingrene til du oppnår den fasongen du vil ha på knaggen.
Jeg rullet mine til små kuler, før jeg presset kulene halvflate. Deretter stemplet jeg knaggene lett med ulike mønsterstempel.
 
2. Lag bakstykket til knaggene ved å rulle en pølse av leiren, som du deretter kutter opp i passende lengde.
 
3. Skru (ikke dytt!) skruene gjennom bakstykket.
 
 


 
 
4. Slik ser bakstykkene ut før de festes til knaggen.
 
5. Fest bakstykket til knaggen ved hjelp av noen dråper vann.
(NB! Et par av mine bakstykker falt av etter steking av knaggene - disse limte jeg bare på igjen med superlim)
 
6. Stek knaggene som anvist på leire-pakken og la de deretter avkjøles og herdes.
Jeg skrudde mine til en plank for maling.
 
7. Når knaggene er avkjølt, mal dem i ønsket farge.
Selv om min fimo var hvit i utgangspunktet, kommer det alltid små støv og prikker i fimoen når den formes og kjevles, jeg synes derfor det er best å male den.
 
 



 Skru de ferdige knaggene i en drivved-planke eller annet -
og vips så har du en knaggrekke det ikke finnes maken til!

 
 


Skal du gi bort hjemmelagde julegaver i år?
Del dine beste førjulstips:
 
Hver måned publiseres det en ny link-up,
hvor du kan dele dine DIY- og gjenbruksprosjekter!
Ett eller flere av bidragene velges hver måned ut til å postes i sin helhet hos Stein, Saks, Papir.
 
Bli med!!


 
 


3 kommentarer:

Nataliya sa...

Så søte de ble!
Hjemme hos oss blir nok de fleste julegavene kjøpt, med jobb og familie, aktiviter for barn har jeg ikke tid til å lage presangene. Men likevel synes jeg det er veldig koselig å få noen presanger som er hjemmelaget og personlig.

Laura Irion // Avery Street Design sa...

Beautiful project! I really love it. Thanks so much for coming to the Found & Foraged party. I hope we will see you again Saturday!!

Kyla @ HouseOfHipsters sa...

These are the prettiest knobs I've ever seen! LOVE! Thank you so much for linking up at Found & Foraged! PINNED! Hope to see you again this Saturday night at 8PM at http://houseofhipsters.com